Min dagliga dos hormon

13 november 2005 at 11:20 e m 2 kommentarer

P-piller. Det är en rimlig grej, men är det rimligt att det inte går att dela dosen med den man ligger med?

Visst kan den ena ta obehaget att hämta på apoteket och betala, men även om han vill så går det inte att turas om med hormonerna. Kanske är det samma skäl som ligger bakom att forskningen på preventivmedel för män går så ogenomträngligt långsamt som att ingen forskat på om män kan amma – att manskollektivet inte vill kunna ta sin del av obehaget.

Sedan 1992 har nio svenska kvinnor dött i blodpropp till följd av användning av det som brukar kallas den tredje generationens p-piller. (Desolett, Mercilon med flera) Under våren 2001 dog två kvinnor av blodproppar i lungorna till följd av p-pilleranvändning. Ytterligare ett misstänkt fall av p-pillerdöd inträffade nu i juli.
Andra, betydligt vanligare biverkningar av p-piller är huvudvärk, nedstämdhet, minskad sexlust, illamående, blödningar, minskad eller ökad kroppsvikt, bröstspänningar. Mindre vanliga är blodtrycksförhöjning, svullnad i kroppen och utebliven mens. Och till de mer sällsynta hör blodpropp i ben och lungor, hjärtinfarkt, gulsot, gallsten, leverpåverkan och bruna hudfläckar.

Ur Sara Stridsbergs några år gamla artikel att knapra eller att inte knapra.

Varje dag, tre veckor i månaden, i över ett år har jag intagit en dos neovletta, follimin eller trinovum. När jag åt trinovum kunde jag ibland inte borsta tänderna för att det gjorde att mina starka illamåendekänslor övergick i kräkreflexer, jag bytte till follimin. Och utan att kunna bevisa orsaken har jag sedan follimins intåg i mitt liv flera gånger känt att det är lika bra att hoppa från balkongen, inte gå upp ur sängen, gräva ner mig i jorden eller gråta för saker som typ att grannen misshandlar sin yuccapalm. Jag tror jag ska sluta, men det är ju så praktiskt och miljövänligt.

Det är dåligt för valfriheten att det inte finns preventiva hormoner för män.

Därför yrkar jag på

att de ansvariga män (överläkare eller politiker eller vad ni nu är) som har möjligheter att prioritera inom forskningen, omedelbart skickar in mer resurser för preventivmedel för män.

Entry filed under: feminism. Tags: .

Julgranens dunkla symbolik Översättning av under det rosa täcket

2 kommentarer

  • 1. Gabriella  |  14 november 2005 kl. 9:40 f m

    Yes, håller med. Har själv gått från trionetta till follimin till något jag inte vet vad det heter för att nu äntligen få minipiller, något som sägs vara mycket bättre. En fråga som så tydligt borde visa att feminism berör oss alla, för det är knappast bara vi som mår dåligt av att känna oss självmordsbenägna.

  • 2. Anna Ardin  |  14 november 2005 kl. 11:30 f m

    Men gör inte minipiller att du aldrig vet när du blöder ner byxorna? Eftersom det bara är ett hormon i dem och jämn dos har jag hört att cykeln störs, kroppen blir förvirrad.


Twitter

Kategorier


