Hoppets stjärna

6 oktober 2005 at 11:08 f m 4 kommentarer

Vill skicka en hälsning till den där killen, som i vredesmod lämnade festen för att jag yttrade ”men hoppets stjärna, allvarligt, det är väl inte bästa stället att leta efter information på”

– Fördomar! Förbannade fördomar! Det är min farfar som är grundare och min pappa som är VD.

Jag ser hockeyhjälmar med betald reklam från hoppets stjärna, jag ser en snubbe som vill ha SIDA-pengar för att åka till Afganistan, trots att de inte tidigare har något nät där och andra, med kontaktnät och kunskap, behöver pengarna, jag hör ”vi tittar inte på orsakerna, vi ser att folk är hungriga och vi ger dem mat”.

Jag må vara outbildad, fördomsfull och ond. Men min bild av Hoppets Stjärna är inte god. Min bild av Lutherhjälpen, Röda Korset, Diakonia, Kooperation utan gränser och en rad andra biståndsorganisationer är mycket god. Jag har förmodligen inte hela bilden, kanske till och med en felaktig bild. Men argumentet att du ägnat flera år av ditt liv åt att bonda med din farsa räcker inte för mig! Jag tror inte att jag har samma ideologi. Men på samma sätt som jag gillar sossarna bättre än kristdemokraterna (och helst vill att alla ska tycka samma) gillar jag Diakonia mer än Hoppets stjärna. Du tycker tvärtom och vill övertyga folk – genom att paja deras fester?! Eller förväntar du dig att folk automatiskt ska veta varför hoppets stjärna är en seriös organisation? Om inte ens den inre kärnan kan ge mig något argument, vem ska då göra det?

Hoppets stjärna har inte världens bästa rykte i biståndskretsar. Jag skulle verkligen vilja höra din version hörru! Du kan ju inte bara gå! Som om Gunnar Hökmark eller nån annan underhuggare skulle lämna middagen för att nån outbildad råkar säga att moderaterna är oseriösa. Det skulle jag tolka som att han själv inte riktigt var säker på sin sak. Eller att Margot Wallström skulle sura i ett hörn om nån på ring P1 skulle säga att sossarna inte har den bästa hemsidan. Det skulle jag tolka som att hon fattar att hemsidan är ful.

Är det det som är problemet? Du tror inte på hoppets stjärna egentligen, du tror i stället att din farsa för dig bakom ljuset? Utnyttjar din arbetskraft i utbyte mot faderskärlek som du egentligen borde få gratis?

Och moralkakorna i den här texten, för alla er som inte är söner till Hoppets stjärnas VD:

1. gå inte för långt för farsan
2. tänk igenom om det du gör stämmer överens med din ideologi
3. ge inte upp debatten innan du berättat din synvinkel
4. förvänta dig inte att folk alltid vet vad de pratar om

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Katrine har lagt ner sin blogg! Att döva sitt dåliga samvete över att man inget gör

4 kommentarer

  • 1. Leo  |  6 oktober 2005 kl. 10:45 e m

    Måste tyvär instämma i en viss kritik mot den organisationen. Jag gjorde själv ”misstaget”(!?) att ge en donation till dem via nätet en gång i samband med en mkt behjärtansvärt ändamål de hade och såg då noggrant till att inte kryssa i att jag ville bli kontaktad av dem men tyvärr har de inte respekterat min vilja utan skickat massor av brev till mig sedan dess med önskemål om allehanda insammlingar. Det hade varit mycket bättre att de hade låtit portot för alla dessa brev gå till någon av deras insammlingar …

  • 2. Anna Ardin  |  7 oktober 2005 kl. 12:18 f m

    men det gör väl alla organisationer? Ber om mer pengar menar jag. Det är nog ganska kostnadseffektivt att be folk som redan gett att ge mer, ett till behjärtansvärt ändamål och du hade förmodligen öppnat pungen.Argumentet jag hade mot dem var ju att deras insamlade pengar hjälper mot symptomen och inte sjukdomen och att de inte vill se strukturer. Välgörenhet istället för utvecklingssamarbete.Och mitt inlägg är ju mot killen, att han borde förklarat för mig om det är/var så att min idé om dem inte stämmer. Nu har jag ju kvar den bilden och tror fortfarande att det är sant.

  • 3. Anonymous  |  13 december 2007 kl. 11:13 e m

    Nej men… Såg denna blogg långt senare. Måste man inte utveckla argumentet lite, förklara varför man har eller inte tilltro till en organisation. Det räcker inte med att ”din bild” är så. Dessutom, sa killen att han gillade diakonia bätter än HS? Var det det diskussionen handlade om, eller var det att någon fördomsfullt dömde ut någon hans familjs arbete och inte tillät ”den killen” att ha en emotionell koppling till något. Att inte tillåta sådant är ju vad som kraschar fester, vill jag påstå. Dessutom, är det kanske inte ett bra ämne att diskutera på en ”fest”. Man måste ju förstå också, inte bara tycka.

  • 4. Anna Ardin  |  13 december 2007 kl. 11:35 e m

    Du verkar ha missförstått ganska rejält. Läs igen så kan vi diskutera.Inlägget går ut på1) Jag hade (kanske) fördomar, och han ville inte förklara mer för mig än att jag hade fördomar, han stack2) Det var ingen diskussion som sagt, jag hann inte säga nåt mer efter att jag fått veta något om den emotionella kopplingen, så det handlar inte om vad jag tillät eller vad jag tog upp till diskussion3) Mitt argument till att jag inte har tilltro till organisationen har jag skrivit i inlägget, jag nämner också att det inte är en djup kunskap, men att ge folk mat och inte fråga efter orsakerna – som är ett faktiskt citat från HS – är inte en långsiktig biståndsstrategi. Det är välgörenhet som håller kvar fattiga i fattigdom och det är helt fel enligt mitt sätt att se på hur utvecklingssamarbete och resursutjämning borde se ut


Twitter

Kategorier


