Ingeborg – en satmarehjälte

21 september 2005 at 3:53 e m 3 kommentarer

Ingeborg Lingegård, är en beundransvärd gotländska, som nu bor på institution.

Jag visste att hon var kändis, och i övrigt ”visste” jag nog egentligen bara att hon var lite jobbig. Eller snarare en fånig satkärring, hur det nu kan kombineras. Nu, när jag blivit vuxen och klok har jag insett att den bilden inte stämmer, och jag har även insett något om historieskrivning.

Jag har avkrävt svar från dem som kallat henne fånig, och svar har jag fått: ”en gång på en fest ville hon att folk skulle säga chingching istället för skål, för hon hade varit i Kina, och där sa man så”.

Jag ringde till Ingeborg en gång, hon sa med sin numer långsamma men fortfarande tydliga och bestämda röst:

jag trodde
att det skulle vara enkelt
att göra revolution
men det tar

många
år

Ingeborg var alltså en tidig feminist, och som alla som säger saker som de som har makten inte gillar, blir de nedtryckta av historien. Ingeborg och den heliga Bigitta blir inte beskrivna som hårda kämpar. Ofta betyder dock satkärring hård kämpe, fast i femininum. På samma sätt som söt betyder stilig, intuition/instinkt betyder intelligens eller gnatar betyder står fast vid sin åsikt.

Entry filed under: feminism, jämlikhet. Tags: .

Sverige – världens bästa land Rasistiska slingor

3 kommentarer

  • 1. Anonymous  |  21 september 2005 kl. 4:24 e m

    Hi, I just had a look at your blog. Nice site. Keep up the good work. < HREF="http://www.zoomwhiteteeth.com/blog/" REL="nofollow">white light tooth whitening<>

  • 2. kamikaze  |  22 september 2005 kl. 12:36 f m

    jag blir helt nyfiken pa Lingegard, vem är hon? jag vill veta mer!

  • 3. Anna Ardin  |  22 september 2005 kl. 12:46 e m

    Lingegård ägde och drev tidigare den stora kryddträdgården ”krusmyntagården” i Visby. Hon är debattör och dessutom författare, har skrivit flera böcker om kryddor, mat och traditioner. Hon har också skrivit verket ”Gotländska föregångskvinnor”. Hon har varit en integrerad del av de gotländska etablissemanget och har därigenom stört och upprört folk. Hon har dock vunnit andras hjärtan och även Gotlands prestigefyllda kulturpris.


Twitter

Kategorier


