Stort hopp i Uruguay

22 augusti 2005 at 2:08 f m 3 kommentarer

Åh, Uruguay!
Jag älskar Uruguay. Trots att det är ett konservativt ställe med Mussolinikopierad strafflag.
I Uruguay, där jag varit så länge och upptagen att jag inte hunnit med nåt nät, kan man få två års fängelse för mosceta (att trolla av folk pengar med tre muggar och en kula) och upp till 23 år för väpnat rån, men max 12 år för mord.
Dessutom finns det 250% fångar och en ny läskig drog (pasta base) som sabbar folk helt gruvligt. Unga tjejer försöker göra abort med råttgift och männen spöar på sina fruar utav bara helvete. Kvinnomisshandeln mäts endast i antalet dödsfall och inte en enda kvinnojour stöds av staten. Jag kan inte ens tänka mig hur snacket skulle gå i Uruguay om såna skulle öppnas, när jag vet hur rabiata de svenska männen blir när man pratar om vilket otroligt viktig jobb ROKS gör.

Hur som helst så harjag stort hopp. Min vän Daisy Tourné och hennes demokratiska vänster Frente Amplio (under ledning av president Tabaré Vasquez) tog över makten för första gången någonsin i mars, och sedan dess blir allt bättre och bättre.

Fängelserna ska humaniseras, militären har inte längre rätt att tiga om alla mord och försvinnanden de iscensatte under diktaturen, det pratas inom staten om vad majoriteten av befolkningen vill, som tillexempel att legalisera abort. Konservatismen släpper långsamt långsamt sitt kvävande grepp om landet.

Länge leve landet till öster om de målade fåglarnas flod – Uruguay!

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Nya farliga länkar! Uppsala! Here I come!

3 kommentarer

  • 1. fredrik  |  22 augusti 2005 kl. 2:40 f m

    <>två års fängelse för mosceta (att trolla av folk pengar med tre muggar och en kula)<>Hur mycket får man om man är dum nog att satsa pengar då?

  • 2. fredrik  |  22 augusti 2005 kl. 2:42 f m

    Och varför har rubriken ändrats från ”Vänners politik” till ”Sossars politik”?

  • 3. Anna  |  27 juli 2006 kl. 6:59 e m

    Slutsatserna av straffsatserna är alltså att egendom är värt mer än liv enligt lagen om det inte framgick…


Twitter

Kategorier


