Sexuella trakasserier – uppehåll för regn

15 juli 2005 at 1:46 e m 5 kommentarer

Åh vad jag tycker mycket bättre om Buenos Aires när det regnar. Då går folk till jobbet nån timme senare, då säljer tidningsförsäljarna inte tidningar, då hänger inte sysslolösa män på gatorna tidigt på morgnarna och om det mot förmodan ändå skulle dyka upp ett och annat leveransäckel ur sin truck – så är det bara att blockera dem med paraplyet!

Sista fem kvarteren brukar det vara ungefär fem män i 30 till 70 årsåldern som trakasserar mig, idag var det INGEN!

Har funderat på att ta taxi eller buss från tunnelbanan till jobbet, gå runt området och komma in från andra hållet (det hjälper inte att byta trottoar, då skrattar den otäcka gruppen leveransäckel, som verkar pausa i timmar utanför ambassaden, högt och hånfullt, med segrarens sötma i sina dregglande munnar). Men nu har jag kommit på en bättre lösning – dansa regndans.

Entry filed under: feminism, jämlikhet. Tags: .

IMF säger – gift dig fattigt Gud och halva UD…

5 kommentarer

  • 1. fredrik  |  15 juli 2005 kl. 5:32 e m

    Är sånt väderbaserat. Det var som f-n! Man lär sig något nytt varje dag.

  • 2. Anna Ardin  |  16 juli 2005 kl. 7:48 f m

    dessutom måste alla hemlösa skydda sig från regn och lägger sig under den stora bankens stora tak. My God vad många! Sånt man får veta när det regnar.

  • 3. fredrik  |  16 juli 2005 kl. 2:48 e m

    Så patriarkatet blir inte lika synligt. Men istället ser man kapitalismens följder? Det finns fördelar med allt verkar det som. Till och med dåligt väder.

  • 4. Ardin  |  16 juli 2005 kl. 6:19 e m

    Exakt! Du förklarar min analys!

  • 5. carlos contreras  |  27 november 2010 kl. 3:31 e m

    Den latinamerikanska världen är ganska sexinriktad.
    När jag som 13årig kom i klassen skrek flera tjejer Adain Delon.
    Jag fick brev, och många var efter mig hela tiden.
    När jag bodde i Brasilien, var det alltid tjejer som tittade på mig på så sätt att man kände sig ”knullad”.

    Jag kommer ihåg en pedofiltjej, som när jag var mellan elva och tolv och var i stranden, kom till mig och började tala helt direkt om sex med mig.

    I norra europa blir det inte så ”öppet”.
    Kommer ihåg den sygenerska som kom från festen och efter att tala ett tag med mig, tog i mina byxor och drog ner dem. Men hon var en nordisk sygenerska, som växte upp i Sverige och man kunde inte se innan detta att hon var intresserad i mig.
    Eller den Svenska tjejen som ragade mig i Slussen och tog med mig hem.
    Det märktes inte det minsta intressen. Ingen sexuellt intresse märktes i hennes ögon. Inget tal om sex förekom när hon raggade mig.
    Här ska inte synas även om man vill, där ska ständigt synas, även till och med när man inte är riktigt intresserad.

    Befinner man sig i en sån verklighet där sånt ska synas och märkas ständigt, och kommer man från en verklighet där sån inte förekommer, kan man känna sig kränk.
    För de som bör där och som ser detta med deras egna kulturglassögon är detta enbart en del av livet. (Tror jag i alla fall). Visst finns starka patriarkaliska strukturer i Argentina, men detta om att bli en sexuellt objekt och att ständig ha detta om sex överallt, är annat än patriarkaden, männen blir också sexuella objekt på en hel annan sätt än här.


Twitter

Kategorier


