Kina – kapitalistdiktatur

12 juli 2005 at 2:55 f m 1 kommentar

Kina är inte ett vänstervridet land.
Vill bara säga det till dem som trodde det.
Kommunist, visst, om det nu är det man kallar en makt som vill vara fullständig, inte tillåta fackföreningar man inte kontrollerar, inte låta folk säga vad de vill, låta rika ha större rättigheter än fattiga, göra som storföretagen snarare än folket bestämma… eller, så kan man kalla det för… just det. Kapitalism. När kapitalismen inte är ohejdad utan styrs av en byråkrati (som inte är USA eller WTO eller så) så kanske man kan kalla det kommunism, som väldigt många verkar vilja göra i fallet Kina. Men det blir inte mer vänster för det.

Det går ju rätt bra för Kina förresten, snart har de lika många bilar per person som i vilket västland som helst, chefen för Fedex sa nyss på CNN att det är skitfräscht att tjäna pengar i Kina, min tröja syddes av en visslande kines som bara var såå lycklig för att få hjälpa mig eftersom jag inte är lika bra på att sy. Och allt detta för att de är så bra på kommunism, kapitalism OCH byråkrati. Kanske är det därför det inte går så bra för Afrika. Länderna där har inte alla de viktiga komponenterna. (Hallå, komigen Africa, lite diktatur steker inte biffen liksom.)

(När jag i framtiden blir en framstående politiker, så vill jag att denna brasklapp kommer med i Aftonbladet: ibland pratar jag tvärtom och tvärtom, jag tycker att diktatur, kommunism, kapitalism är dåligt och en schysst byråkrati är den egentliga lösningen, fred och mänskliga rättigheter, feminism och små små tomater också, jag gillar inte sojaproduktionens inverkan på miljön.)

Entry filed under: politik. Tags: .

Blockerade ord IMF säger – gift dig fattigt

1 kommentar

  • 1. fredrik  |  14 juli 2005 kl. 3:22 f m

    Sounds like Fascism to me…


Twitter

Kategorier


