Evert Taube – den svenskaste vi har

3 juli 2005 at 10:42 e m 3 kommentarer

Men uti Buenos Aires jag borde ej gått
på den illa beryktade krog,
där kreolskan stal hyran jag ut hade fått
och där negern fördärvad jag slog.


Winbergs berömda attack:

Taube har egentligen en rätt förskräcklig kvinnosyn…Taube beskriver kvinnor som antingen horor eller madonnor…Taube befäster en rådande maktstruktur, en kvinnosyn som är oss främmande…
Taube är en mästare i ord och melodi och han kan kombinera det så att det blir så otroligt vackert att vi inte lyssnar på texten. I stället sitter vi i kvinno- och nykterhetsrörelsen och sjunger med i Flickan från Havanna. Det är ganska fascinerande.

/Margareta Winberg, vice statsminister

Som svensk i Argentina ska promota Evert Taube, eller hur? Han är ju ”det svenskaste vi har”.

Han har sonat sitt brott (som var ”dråp av en neger” enligt sången). Han åkte runt till horor i all hamnar och var kulturimperialist.

DESSUTOM! Hans melodier var trad. eller dylikt innan man började få STIM-pengar, då var det plötsligt han som skrivit alla melodier. Jaha, tänkte jag när jag fick se dansuppvisning i Uruguay, de dansar sina traditionella uppvisnigar till Evert Taubemusik! Coolt!

Misogynist, halvrasist och upphovsrättsinträngare, det svenskaste vi har.

Och sångröst… det är ju aldrig nån som påstått att han haft.

Entry filed under: Okategoriserade. Tags: .

Domarn dömer som han vill – men i huvve ståre still Blockerade ord

3 kommentarer

  • 1. fredrik  |  4 juli 2005 kl. 7:03 e m

    Är det inte att han snodde sin musik som gjorde honom till kulturimperialist? En kategori som man för övrigt tyvärr också kan klassa Cornelius i. Ganska många av hans brasseinspirerade grejer är snodda och handlar också om den vite mannens lustresor i det mer brunfärgade kvinnliga Latinamerika.

  • 2. Tamborito  |  19 juli 2005 kl. 1:28 e m

    Jag har inte haft särskit svårt att tänka mig dig vilt springande på det illa beryktade Paséo Colon inklämd mellan både kreolskor och negrer, om jag inte fått veta att du redan lovat din hand till en annan samt ett och annat om din dogmatiskt regeletiska moral. Men som sagt – det är för mig alltid svårt att låta bli att spekulera fritt, låta tanken vandra du vet, om inte annat så för den sokratiska utmaningens skull.. kunde det inte exempelvis vara så att hela grejen att skriva ned Taube offentligt i själva verket bottnar i något slags sexuellt komplex som uppstått sedan du rest i hans fotspår, men varken kunnat rättfärdiga eller tillfredsställa dina egna behov av vin, kvinnor och sång och misslyckats med att själv leva upp till legendens mer fria sexualitet ..bland mestiser och indianer? Hur är det på ”Paseo” nuförtiden förresten? – Förlåt mig, tänk att fantasin skenar iväg med mig såhär. Eller vad fan, det är väl en slags komplimang egentligen. vh Tamborito

  • 3. Max  |  29 augusti 2010 kl. 4:24 e m

    Ja Winberg ja, som tyckte att kvinnor minsann skulle vara stolta över sitt utseende, men som sen började operera sig så fort hon kom tillBrasilien, för att det ”tillhörde kulturen”. Morsning.


Twitter

Kategorier


