Belgiska statens rasism är en viktig del av vårt kulturarv

26 september 2012 at 1:08 f m 38 kommentarer

Någon på Kulturhuset i Stockholm har lyckats få ca en miljon människor att varna för riskerna med censur (och flagga för nära förestående bokbål, vilket ju turligt nog inte alls hotar) i och med att man velat plocka bort Tintin.

Tintin, det vill säga ett kulturellt uttryck, som samtidigt som tecknad underhållning även till delar uttryckligen var ett beställningsjobb från den belgiska staten, som en del av deras propaganda för kolonialiseringen av Kongo, och för en syn på människorna där som mindre värda, och därmed legitima att kolonialisera. Hergé har själv berättat detta, sagt att han ångrar att han skrev Tintin i Kongo och har i senare album en betydligt fräschare, postkolonial approach. Man kan inte ens dra Tintin över en kam så att säga.

Kulturhuset gjorde dock en pudel. Man har alltså inte censurerat eller plockat bort nåt av politiska skäl. Rasistpropagandan finns kvar! (Hurra, typ.) De har bett om ursäkt för att de ens tänkte tanken. Censur är en farlig väg att gå, men vi är alltså INTE på väg dit.
Ingen i debatten försvarar den linjen.

Alla är överens om att vita hundar har rätt att tänka att blackfacepygméer ”doesn’t look very bright”, som Milou tänker.

Men trots detta handlar debatten fortfarande om censur, och inte om det jag tycker den borde handla om – rasism. Man säger att att finns krav på censur, att yttrandefriheten är hotad och vissa börjar också lyfta in att svarta är överkänsliga. Rasismen var förr i tiden, det där var länge sen, det var tidsandan DÅ.

Men jag tycker mig tydligt se att det som händer i kulturen nu faktiskt är tidsandan NU.

En kontakt till mig skrev på Facebook att han skulle plocka fram sin fina Tintin i Kongo, en cigarr och ett glas Calvados och sätta sig & njuta. Och jag tycker att det är minst lika vidrigt som att censurera böcker. Att njuta av rasistiska uttryck är långt från vad yttrandefriheten är till för att skydda, och lika främmande för mig som att rensa bibliotek.

Tintin ska inte plockas bort, utan snarare lyftas fram i ljuset. Men låt oss debattera rätt fråga i det här. Belgiska statens rasism är en viktig del av vårt kulturarv, men vi måste inte älska allt i vårt kulturarv. Att kritisera och att förbjuda är inte samma sak.

Låt inte debatten om hur vi hanterar rasismen i vårt kulturarv tas över och göras om till ytterligare en arena där vita kränkta män tillåts va rasister ostört när de röker sina cigarrer. Låt oss inte få dem att tro att vår motvilja till censur på något sätt är ett stöd för deras rasism.

Läs också Kitmbwa Sabuni och Serietekets inlägg som jag tycker är riktigt bra båda två.

Entry filed under: politik, rasism. Tags: .

Rädda t&p! SEB: ”Glädjande nog drabbas fler av diabetes!”

38 kommentarer

  • 1. Sebastian Schough  |  26 september 2012 kl. 1:34 f m

    Bra skrivet! Jag funderar över vad vi faktiskt ska tillåta våra barn att läsa. Hade alla som nu skriker cencur ockå tyckt att det vore okej med en i och för sig hypotetisk barnversion av Mein Kampf eller Maos lilla röda? Vad jag menar är att någonstans måste det finnas en gräns. Möjligtivis är Tintin för långt att gå men om man ser det som åsiktscencur borde inte då de böcker jag nämt också vara okej enligt dem?

    • 2. Peter Nicklasson  |  27 september 2012 kl. 6:33 e m

      Tycker du inte att varje förälder ska ha förtroendet att bestämma detta för sina barn, istället för att någon statlig kulturöverhet?

      Jag är uppväxt med Pippi, Saltkråkan och Fem myrror är… och slapp t ex starkt vänstervridna Vilse i pannkakan som på 70-talet var dominerande i statstelevisionens 2 kanaler – programmet skrämde upp många barn dessutom.

      Har vi fått valfrihet ska vi slå vakt om det.

      • 3. Anna Ardin  |  27 september 2012 kl. 8:22 e m

        Eh, va? Har jag sagt ett ord om att hindra föräldrar att uppfostra sina barn som de vill? Om föräldrar så vill indoktrinera barn till tvättäkta rasbiologer så ser jag ingen som helst laglig omöjlighet till det varken nu eller i framtiden. Men personalen på kommunala barnbibliotek tycker jag har all rätt att utöva sin pedagogik i enlighet med principen om allas lika värde och allas lika rätt att få en trevlig stund på biblioteket.

        • 4. Peter Nicklasson  |  29 september 2012 kl. 1:37 f m

          Och då säger jag ”eh,va?” tillbaka därför mitt inlägg var det svar på #1 och inte din bloggpost.
          Jag tycker inte du ska prata om indoktrinering… ditt parti (som jag tidigare också röstade på) har via skola, pedagoger, och stödd av majoriteten av journalistkåren helt klart indoktrinerat svenska folket. S har haft en unik position i Sverige jämfört de flesta andra västländer, och historiskt kört med både rasbiologi som åsiktsregistrering m m. Lite av Sovjet-light.
          Det är nog naturligt föresten att föräldrar försöker indoktrinera sina barn om man med det menar uppfostra dem till goda medborgare fast helst med samma åsikter som en själv… eller hur? Försvarbart? Hmm… nja, men var vore alternativet och tids nog skapar var individ sin egen åsiktsbank i alla fall.
          Jag anser att såväl SD- som V-märkta föräldrar ska få uppfostra fritt. Jag gillar kanske inte det, men de ska ha den suveräna friheten.
          Jag gillar kanske heller inte att MIri-anställda eller FI-inspirerade pedagoger på de kommunala biblioteken styr barnen in i tankebanor jag inte delar – men så är livet :)

      • 5. Hans Odeberg  |  28 september 2012 kl. 7:52 e m

        Nä nu, anfäkta och anamma! Vilse i pannkakan var ett ljus i TV-mörkret i min ungdom. Vänstervridet, visst, men spännande på ett sätt som de andra barnprogrammen totalt misslyckades med.

        Är jag den ende i Sverige som diggade Staffan Westerberg?

  • 6. Hampus Eckerman (@motbilder)  |  26 september 2012 kl. 8:06 f m

    Nu är ju problemet med hela texten att ”Tintin i Kongo” var bortplockad sedan tidigare. Det var alltså *inte* det albumet som bråket om biblioteket handlade om. Utan att man valt att plocka bort alla *andra* album, inklusive de som aktivt bekämpar fördomar som t.ex ”Blå Lotus” och ”Castafiores Juveler”.

    • 7. Anna Ardin  |  26 september 2012 kl. 2:34 e m

      Nu är ju problemet inte ens det, utan att man ville Tintin på vuxenbiblioteket och inte på barnbiblioteket.. Men ja, principen är densamma..

      • 8. maqi  |  26 september 2012 kl. 9:04 e m

        Förstod inte svaret till Hampus? Om Kongoalbumet redan var bortplockat på barnavdelningen, så betyder väl det att övriga album, som åtminstone ibland har en starkt antikolonial anda, nu skulle bort därifrån.
        Dan Jönssons analys i DN känns vassare: vi fokuserar helt på att fördöma stötande ord och bilder, samtidigt som exploateringen av andra gruppers arbete forsätter ostört.

        • 9. Anna Ardin  |  26 september 2012 kl. 10:18 e m

          Om det aldrig funnits där kan det väl inte plockas bort? Och det finns fler tveksamma album i serien I’m afraid. Men jaa, suck, som sagt, alla är redan överens om att det inte finns några politiska betänkligheter i att ungarna har Castafiores juveler i myshörnan. Orden formar vad vi tänker. Och ja, att vi har sjuka handelsregler och att den nykolonialiseringen ger oss skäl att VILJA upprätthålla rasistiska stereotyper är ett oändligt större problem än en seriestrip.

          • 10. maqi  |  27 september 2012 kl. 8:06 e m

            Men eftersom Kongo redan var väck, så handlade det inte om den överhuvudtaget. Utan om de andra albumen, inklusive Castafiora. Tintin bara skulle bort, utan att man bemödade sig om att läsa albumen. Men OK, huvudfrågan är förstås hur man bekämpar rasismen bäst. Jönssons poäng är inte bara att exploatering är värre än fula ord och bilder. Utan att frenesin i attackerna på fula ord och bilder tjänar ett ideologiskt syfte: att få attackeraren att känna sig moraliskt högstående, och förtränga den massiv exploatering man dagligen deltar i som konsument. Därav svensk medelklass-obsession över symbolrasism, som är en kopia av motsvarande amerikanska obsession. Man dövar samvetet över symbolfrågan, medan verkligheten fortgår ostört.
            Därmed inte sagt att man ska säga vad som helst och acceptera vilka bilder som helst. Men man ska sätta det i proportion, och fokusera på den socioekonomiska verkligheten.

            • 11. Hans Odeberg  |  28 september 2012 kl. 7:54 e m

              Men skall vi bekämpa exploatering i handling snarare än ord så börjar det göra ont. Då blir det ingen ipod, och TVn kostar en månadslön. Då är det enklare att rensa samvetet genom att gömma undan några gamla seriealbum längst ned i högen.

  • 12. Sara  |  26 september 2012 kl. 8:48 f m

    Fan vad du är bra Anna!

  • 13. Joakim Larsson  |  26 september 2012 kl. 8:54 f m

    Bra att du inte vill förbjuda, men samtidigt lite tråkigt. Vad ska jag gnälla på nu?

    • 14. Anna Ardin  |  26 september 2012 kl. 2:36 e m

      Du gnäller väl i princip aldrig på mig? Tycker att du verkar med folkpartistisk än sverigedemokratisk om nån frågar.. En touch av irrationell islamfientlighet, men i grunden ett nyktert förhållningssätt.

      • 15. Joakim Larsson  |  26 september 2012 kl. 3:44 e m

        Hahaha! Mycket har jag blivit kallad, men sällan folkpartistisk. Nä, jag kanske inte klagar så mycket på just dig. Jag tror att det är för att vi står så långt ifrån varann att det inte finns så mycket att prata om.

        • 16. Anna Ardin  |  26 september 2012 kl. 8:26 e m

          Varför är du inte nationaldemokrat förresten?

          • 17. Joakim Larsson  |  26 september 2012 kl. 8:51 e m

            Enklast att svara med en länk tror jag: http://jockelarson.wordpress.com/2006/06/16/sd-och-nd/ Sex år har gått, men resonemanget håller väl i huvudsak än.

            • 18. Anna Ardin  |  26 september 2012 kl. 10:14 e m

              Intressant! Identiska partier alltså? Jag har uppfattat det som att ND är mer fascister och mindre rasister, ungefär som jag uppfattat dig faktiskt. Att SD är lite mer nischade i vilka människor som ska ut, judar är ok men inte muslimer, men ND inte gillar judar (heller). Att SD lockar lite mer Bert Karlsson-style och internettroll med ND lockar mer Carl Bildt-style & psykopater. SD mer korkade och försöker vara rumsrena, men ND ondare och försöker inte vara rumsrena. Ja, ungefär så.

            • 19. Joakim Larsson  |  26 september 2012 kl. 10:37 e m

              Ehe. Det var väl kanske inte den beskrivning som jag skulle ha valt precis, men något annat var väl inte att vänta.

            • 20. Anna Ardin  |  27 september 2012 kl. 8:18 e m

              Vilken av dem?

            • 21. Joakim Larsson  |  28 september 2012 kl. 12:05 f m

              Rubbet.

            • 22. Anna Ardin  |  29 september 2012 kl. 12:35 f m

              Men vilket stör dig mest, att jag tror att du är mer ond än korkad eller att det motsatta gäller för ditt parti?

            • 23. Joakim Larsson  |  30 september 2012 kl. 12:10 f m

              Ha! Du ser väl ändå att det är ett val mellan pest och kolera?

            • 24. Anna Ardin  |  2 oktober 2012 kl. 8:22 f m

              Korkad eller ond? Ja.

            • 25. Joakim Larsson  |  2 oktober 2012 kl. 9:33 f m

              Å andra sidan är väl det i och för sig hur jag ser på de flesta av ER, så jag antar att det jämnar ut sig.

            • 26. Anna Ardin  |  2 oktober 2012 kl. 9:49 f m

              Hur ser du på mig då? Ond eller korkad? Tar gärna en motivering till det!

            • 27. Joakim Larsson  |  2 oktober 2012 kl. 6:31 e m

              Ond tror jag, efter en del funderande. Ditt samhälle är fasansfullt för mig.

  • 28. Gudmundssons absurda attack mot Behrang Miri « Röda Berget  |  26 september 2012 kl. 9:52 f m

    [...] trampade rejält snett ang Tintin, men Gudmundssons beskrivning av Behrang Miri är lika falsk som en trekrona. Jag tror inte PG ens [...]

  • 29. Tobbe Hå  |  26 september 2012 kl. 11:06 f m

    Tack för ditt inlägg. Äntligen en som debatterar ”rätt” sak.

  • 30. W  |  26 september 2012 kl. 10:31 e m

    Haha! DU pratar om yttrande-frihet – Obama pratar om fred :)

    • 31. Anna Ardin  |  27 september 2012 kl. 8:18 e m

      På vilket sätt har jag hindrat yttrandefriheten?

  • 32. Besviken reservofficer, fd moderat  |  26 september 2012 kl. 11:10 e m

    Tillägg: med den monumentala dumhet du uppvisar i detta inlägg så har du säkert din karriär inom socialdemokratin tryggad.

    • 33. Anna Ardin  |  27 september 2012 kl. 8:18 e m

      Det var ju konstruktivt.

  • 34. Vidi  |  27 september 2012 kl. 1:33 e m

    Tänker på elimineringen av Trotsky från fotografiet med
    Lenin på tribunen. Vänsterfolk ser enbart framåt. Vill
    mörklägga det förflutna för det kan ha dåligt inflytande
    på vanliga människor. I grunden en antidemokratisk hållning.

  • 35. Peter Nicklasson  |  27 september 2012 kl. 6:43 e m

    Oj, vad raljerade och upprörd du är på en och samma gång, Anna A.

    Du är förbannad för att litteratur du inte läser, och troligen kommer dina framtida barn heller inte tillåtas läsa dem heller för dig.
    Men jag, jag är orolig för detta ständigt sluttande plan av åsiktsfascister möjligen förlorade just detta slaget, men kommer att segra i det slutgiltiga kriget. Frontlinjen flyttas ju framåt steg för steg.

    Jag vill behålla förtroendet att kunna tänka själv, jag vill också att barnens föräldrar (för det är de som köper/lånar barnböckerna) själva ska få bestämma vad deras barn läser.
    Det vill tydligen inte du (?)

    • 36. Anna Ardin  |  27 september 2012 kl. 8:26 e m

      Hur kan det inte framgå av inlägget ovan att jag motsätter mig censur?

      Du växte tydligen inte upp med tillräckligt god litteratur för att förstå vad ordet raljera betyder.

      • 37. Peter Nicklasson  |  29 september 2012 kl. 1:10 f m

        Jodå, jag tycker du visar BÅDE upprördhet och raljerar rätt kraftigt – se t ex vad dessa synonymer http://www.synonymer.se/?query=raljera

        Och var i mitt inlägg har jag påstått du förordar censur?
        Jag satte ett litet frågetecken och begrep du inte detta så ska jag förtydliga mig.
        Du är inte för censur, men du ifrågasätter lämpligheten att biblioteken fortfarande tillhandarhåller olämplig litteratur (enligt dig). Det är en åsikt just du har.
        Däremot finns det andra (som Miri) som mer än gärna omsätter dina åsikter i handling – och DET är censur.
        Vad är det annars vi diskuterar?
        Att Kulturhuset (denna gång) backar (vilket Miri INTE gjort) får väl allmänheten tacka uppmärksamma besökare för – man behöver inte förbjuda t ex Tintin, att packa ned populära böcker i källaren är också censur – anser jag.

        Tintin-debatten är symbolisk. Innebörden är värre.
        Som sagt – jag är orolig för detta ständigt sluttande plan av åsiktsfascister möjligen förlorade just detta slaget, men kommer att segra i det slutgiltiga kriget. Frontlinjen flyttas ju framåt steg för steg.

        • 38. Anna Ardin  |  29 september 2012 kl. 9:00 f m

          Du VILL väldigt gärna att jag ska vara för censur, det är problemet. Den libertarianska idén om att allt som köparna vill ha (även om det skadar köparna själva eller andra människor, rasistisk litteratur, knark, sprit, energidrycker, vapen, barnförbjudna filmer osv) ska vara tillgängligt var som helst och när som helst är inte mer demokratisk än att vilja begränsa tillgängligheten. Jag har haft exakt den här diskussionen om Systembolaget. Att jag var för monopol, begränsade öppettider och hög skatt för rusdrycker menades vara detsamma som att vilja förbjuda. Och han menade också att spritbegränsning inte var förenligt med demokrati och mänskliga rättigheter. Men att kritisera och begränsa är inte samma sak som att vilja förbjuda. Det är inte än mänsklig rättighet att varenda bibliotek i hela Sverige måste ha alla böcker. Bibliotek måste kunna ha konstnärlig & pedagogisk frihet, och ha rätt att få avgöra vad de vill ha för böcker. Och kommunerna skulle mycket väl ha kunnat skicka ut påbud om att värna barns rätt att slippa möta rasism på bibliotek särskilt riktade till dem. Sen verkade ju Miri ha lite dålig koll på vad han ville rensa, men där fanns det ju många som var villiga att hjälpa honom på traven, så det löste sig ju.


Twitter

Kategorier


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 82 andra följare

